Abe Kaoru

free jazz/avant-garde/improvisation/saxophone

Mass.

vinyl 7"
Стать
чол
Адреса
Донецкая область
Повідомлення
3 573
Реєстрація
28.09.07

Репутація
10 268

3668365.jpg
3668348.jpg


3668338.jpg



Стиль: free jazz/avant-garde/improvisation

Биография+мнения:
Kaoru Abe (3 Мая, 1949 – 9 Сентября, 1978) - японский фри джазист.
Считается одним из самых крутых японских импровизаторов и вообще безумным чуваком - воплощением принципа живи быстро и умри молодым. Умер в возрасте 29 лет от наркотической передозировки, но тем не менее был романтизирован в японских джазовых кругах.
За всю свою музыкальную деятельность он сотрудничал с такими личностями как Masayuki Takayanagus, http://www.neformat.com.ua/forum/jazz-blues/23370-derek-bailey.html, Sabu Toyozumi, Aquirax Aida, и Motoharu Yoshizawa, http://www.neformat.com.ua/forum/distorted-unit/12453-otomo-yoshihide.html и Masayoshi Urabe.
Стоит заметить, что он был кузеном известного певца Kyu Sakamoto. (c) Mass
Что касается музыки, то здесь будет весьма уместна следующая цитата:
"чередование медленных гудений, надрывных криков и мелодий создают весьма гнетущее настроение. Вообще Абе подкупает меня своей пронзительностью, искренностью и надрывностью что ли. Гитара (в основном акустика, насколько я понял) аккомпанирует и лишь иногда выходит на передний план."
От себя добавлю, что пока что не до конца понял его музыку (и даже не знаю пойму ли до конца в дальнейшем:dontknow:), но не смею отрицать, что это, несомненно, великий человек в джазе, и его творения это достойные (даже больше!) в новаторском плане работы:clever:! Он – отдельная страничка во всей как в джазовой, так и в авангардной истории. Советую скачать хотя бы для коллекции:up:

3668324.png

Kaoru Abe, Motoharu Yoshizawa, Toshinori Kondo, Derek Bailey - 1999 - Aida's Call (1978 session)

To view the content, you need to Sign In or Register.
info
Masayuki Takayanagi feat. Kaoru Abe - 2001 - Mass Projection

To view the content, you need to Sign In or Register.
info

 
Опис
free jazz/avant-garde/improvisation/saxophone
Країна
Японія
Останнє редагування модератором:
Ответ: Kaoru Abe

Очень много видел упоминаний об этом человеке, чтож придется знакомится, Массачусетс, с чего рекомендуешь начать?
 
Ответ: Kaoru Abe

Ой, ну даже не знаю...Непростой вопрос...Мне более или менее пошла совместная работа Kaoru Abe и Masayuki Takayanagi - Kaitai Teki Kohkan...Хотя тоже конечно что то инопланетное:stupid: В общем попробуй начать с этого релиза...
 
Ответ: Kaoru Abe

и это всё?:cranky:
больше никому неинтересно? Ведь столько материала выложено...Да и личность в принципе незаурядная...
 
Ответ: Kaoru Abe

Massachusets, а что предлагаешь скачать впервую очередь?
 
Ответ: Kaoru Abe

Ой, ну даже не знаю...Непростой вопрос...Мне более или менее пошла совместная работа Kaoru Abe и Masayuki Takayanagi - Kaitai Teki Kohkan...Хотя тоже конечно что то инопланетное:stupid: В общем попробуй начать с этого релиза...
вот:clever:
 
Ответ: Kaoru Abe

Качнул до этого Мокуюуби но йору, что сказать - впечатлен, товарищ делал просто реально безумную, и безумно офигительную, мрачноватую музыку, согласен с тобой что слушается конечно тяжело, сам его тоже сильно не прохавал, но с каждым прослушиванием открываются какие-то новые грани его музыки. Безусловно буду качать еще. Хотелось бы только сказать, что сабж все-таки надоть в Джаз определить, я понимаю что это авангардная, тяжелая для восприятия музыка, но в прочем в джазе такого добра не мало, и куча музыкантов и коллективов, которые по этим аспектам (авангардность и истинная тяжесть звука) дадут фору многим коллективам Дистортеда
 
Ответ: Kaoru Abe

Качнул до этого Мокуюуби но йору, что сказать - впечатлен, товарищ делал просто реально безумную, и безумно офигительную, мрачноватую музыку, согласен с тобой что слушается конечно тяжело, сам его тоже сильно не прохавал, но с каждым прослушиванием открываются какие-то новые грани его музыки.
:agree:то же самое

Хотелось бы только сказать, что сабж все-таки надоть в Джаз определить, я понимаю что это авангардная, тяжелая для восприятия музыка, но в прочем в джазе такого добра не мало, и куча музыкантов и коллективов, которые по этим аспектам (авангардность и истинная тяжесть звука) дадут фору многим коллективам Дистортеда
Я не против, но пусть решают Бонгзилла и Рэйдж:hi:
 
Ответ: Kaoru Abe

ну вы прямо-таки вынуждаете скачать и заценить :stupid:

Добавлено через 38 секунд
блин, вам не кажется, что кнопка "спасибо" раньше с другой стороны была?
 
Останнє редагування:
Ответ: Kaoru Abe

точно...незвично клацати)
вже качаю, дико цікаво))
 
Ответ: Kaoru Abe

ну вы прямо-таки вынуждаете скачать и заценить :stupid:
качай, качай - материалл того стоит!
блин, вам не кажется, что кнопка "спасибо" раньше с другой стороны была?
кажется, уже который раз не туда жал =)
 
Ответ: Kaoru Abe

перелейте пожалуйста в uaix, хоть один два релиза
 
Re: Kaoru Abe

Что-то я не въезжаю :hz: у него c Masayuki три совместных работы - Kaitai Teki Kohkan, Gradually Projection и Mass Projection? Или как? :alive:
А воще дядька шизоид полный был, музыка просто невероятная)) такую часто не послушаешь, лично у мну после часа прослушивания его работ начинает крыша протекать)))
 
Re: Kaoru Abe

Странно это все и запутано :stupid:
Ну вот тогда другая часть их совместного джэма 9 июля 1970 года - Mass Projection
To view the content, you need to Sign In or Register.
 
Re: Kaoru Abe

Что-то я не въезжаю :hz: у него c Masayuki три совместных работы - Kaitai Teki Kohkan, Gradually Projection и Mass Projection? Или как?

четыре:
MASAYUKI TAKAYANAGI/KAORU ABE Kaitaiteki kokan CD [DIW]
Takayanagi's historically legendary duo with firebrand alto saxophonist Kaoru Abe, Kaitaiteki kokan (which roughly translates as Deconstructed Exchange) was recorded June 28 1970 and released in September of that year in a predictably minuscule edition, and has always been viewed as a major meeting between two of the most important figureheads of Japanese free music. It is perhaps the most heavily fetishised record ever to emerge from the Japanese underground. Needless to add, it is excruciatingly rare - copies don't often change hands in Tokyo these days, but when they do you can guarantee $USD four-figure sums are involved.
In early 1970 Abe had started to play in duos with three percussionists: Sabu Toyozumi, then the drummer in the first of Takayanagi's New Direction groupings, New Directions - remembering that the first incarnation of this creative cabal was called New Direction/New Directions, the second New Direction For The Arts, and the third the New Direction Unit; Hiroshi Yamazaki (who went on to replace Toyozumi as New Directions drummer - this duo was documented on a PSF CD), and with Mototeru Takagi, who played on the first New Direction Unit record. Abe played his first duo with Takayanagi on May 7th of that year, a gig which was billed as Masayuki Takayanagi New Direction (the flyer for the gig was apparently titled in English "New direction for all who are interested in jazz" and subtitled, in Japanese, "Projection toards the annihilation of jazz"!); the June 28th gig which was released as Kaitaiteki kokan was, confusingly, billed as New Direction, and aficionados of this kind of shit probably argue to this day whether Kaitaiteki kokan is more correctly labelled as a Takayanagi/New Direction(s) album or a Takayanagi/Abe duo. Regardless, DIW have opted for the latter. The two continued their association for a few more gigs under the Takayanagi New Direction banner, adding Yamazaki to the group; their last gig was in early October, after which point Takayanagi and Abe's association seems to have ended.
It's undoubtedly nice to see Kaitaiteki kokan reissued for our contemporary epoch, even if the reissue is limited, expensive, and on the lame and pathetic DIW label (whose profligate release schedule averages an ounce-of-gold to pound-of-shit ratio so unbelievably disproportionate as to make them the Leo of Japan), and even if the music the reissue contains will probably engender bathos on a global scale. It's more of a pitched battle than anything else, with the two never really gelling in any meaningful way: Takayanagi, on electric guitar, plays in a recognisably "jazz" style, amplifying and distorting genre motifs and signatures, and methodically pulling them apart with a spindly and harshly brittle feedback tone that's often grating to listen to; Abe just wails away regardless, full of bluster and seemingly paying little attention to his partner whatsoever, behaviour not entirely untypical of him at this point in his career. Improvisationally speaking it's well below average - the two for the most part sound as if they're playing at the same time but not together, and moments of decent interplay over the two side-long pieces' (both clocking in at a bit under 30 minutes) duration are few and far between.
Proceedings are undeniably spiky and charged, but I don't consider this to be the big deal I'm sure many are hoping it will be. Things may have turned out differently if this summit had occurred in, say, 1975, when both players were (arguably) at their respective peaks: the year in which Abe recorded his Mort À Credit 2LP masterpiece, and Takayanagi most fully realised his intended amalgamation of noise guitar and free jazz with the New Direction Unit. Their three finest albums - Axis: Another Revolvable Thing Part I and Part II, and Shinshoku (Eclipse) - (all of which are more deserving of reissue than either Free Form Suite or Kaitaiteki kokan) all date from '75, and one can only guess as to what a Takayanagi/Abe duo recorded them might sound like today. In the meantime we can only hope that more material from the Takayanagi archives continues to leak out - much of his finest work (including some 1970 live recordings with Abe that were rumoured for release on PSF a while back) is still yet to reach even a fraction of the audience it deserves. -Nick Cain
[DIW 2-3 Kanda Awajicho, Chiyoda-ku, Tokyo 101-0063, Japan]
MASAYUKI TAKAYANAGI/KAORU ABE Mass Projection CD [DIW]
In a touchingly blatant attempt to make the above review look stupid, DIW have gone ahead and released the recordings mentioned in it - previously unissued material dating from a July 1970 gig which sounds as full-bore heavy and straight-up phenomenal as one could hope - as Mass Projection. This was originally going to come out on PSF, but DIW naughtily intervened - after the deal with PSF had been agreed - with a significantly larger offer to secure the release. Mass Projection - the title a reference to Takayanagi's philosophy of improvisation - is sufficiently harsh that it could, with the benefit of hindsight, be regarded as a kind of proto-snuff jazz, in that its only real point of comparison is the wall-flattening roar that Borbetomagus would begin conjuring up 10 years later. The two pieces here - 29 and 24 minutes long respectively, I'm told they were the first and third pieces from the gig in question - see Takayanagi and Abe levelling breathtakingly intense ear-shredding salvoes at each other. Takayanagi is simply sensational, extracting vicious, razor-edge feedback skrees from his guitar which slice gaping holes in the air; Abe, as one would expect, rises to the challenge, meeting Takayanagi head-on, and going all-out to match him blast for blast. Neither lets up an inch (though there is a brief period of respite about 17 minutes into the second track) and, unlike Kaitaiteki kokan, a real musical synthesis is achieved: feedback and noise deployed with musical intelligence and skill and deep reserves of energy to create an intimidatingly dense and textured roaring din, which at this point on the historical timeline was pretty much unprecedented. One of those uncategorisable archival releases that's not a "new" album and not a reissue, Mass Projection is thrilling, sensational, a revelation - this could well be some of the heaviest music we've yet heard from either player. A second volume of supposedly less intense material (the second piece from the same gig), entitled Gradually Projection, has already followed, and if it's anything like as great as this, I'd advise you to commence investigation post haste. This is easily 2001's most notable release to date. -Nick Cain
[DIW 2-3 Kanda Awajicho, Chiyoda-ku, Tokyo 101-0063, Japan]
MASAYUKI TAKAYANAGI/NEW DIRECTION FOR THE ARTS Free Form Suite CD [Three Blind Mice]
Recorded in 1972 and originally released on the Three Blind Mice label, Free Form Suite is the only record released under the Takayanagi/New Direction For The Arts moniker and features the fine lineup of future New Direction Unit regulars Kenji Mori on reeds and Hiroshi Yamazaki on drums, with Joe Mizuki - who would, with the formation of the New Direction Unit in 1975, be replaced on drums by Hiroshi Yamazaki. However, much of the material is fairly poor, and more than half the album can be forgotten virtually out of hand. The first two tracks in particular are depressingly idiomatic and limpid genre exercises: a drearily pedestrian blues "number" ('The Blues') and 'You Don't Know What Love Is', a lengthy showcase for some incredibly dull flute "blowing", both of which plod along in a distinctly half-assed trad-suck manner. Things brighten up significantly with 'Sun In The East', Mori fanning Coltrane-esque soprano over a quasi-exotic late '60s P Sanders-y flight of fancy, all tropical melody and rollicking momentum. Leaving only the three movements of the title track; sadly the first, again, sucks: twiddly nowhere-bound acoustic fiddliness, displaying none of the lateral tension-control interplay of the NDU at their best; second is slightly better, with Takayanagi picking up his guitar, plugging it into an amplifier, and actually playing it; the third is, finally, the quartet noise-blast the whole record's been leading up to, with the two percussionists kicking in to impressively intense effect. Overall another piece in the Takayanagi riddle for sure, but not really one of the more desirable items in his discography. Packaging - booklet bound inside a jewel box-sized hardback book - is nice, but has the trickle-down effect of making it even more outrageously expensive than your average outrageously expensive Japanese import - I've seen this retailing in London stores for as much as £32. For a disc that's 40% approvable (at best)? It is very much your call. -Nick Cain
[Three Blind Mice 132-11 Takenomaru, Naka-ku, Yokohama 231-0847, Japan; www.tvz.com]
MASAYUKI TAKAYANAGI/NEW DIRECTION UNIT Live At Moers Festival 1980 CD;
MASAYUKI TAKAYANAGI Ginparis Session CD [both Three Blind Mice] Live At Moers Festival 1980 is the fourth - after Axis: Another Revolvable Thing Part I and Part II, the Shinshoku LP [Iskra] label (for the purposes of the exercise, I'm not not counting the two PSF retrospective CDs and the April Is The Cruellest Month CD [April Disk]) - and last ever New Direction Unit album. Recorded May 26 1980 at, yes, the Moers Jazz Festival, it was originally released on vinyl by Three Blind Mice (as with their reissue of Free From Suite, the label couldn't find any extra material) and it features the standard NDU lineup - Kenji Mori (reeds, flute, shinobue), Nobuyoshi Ino (cello), and Hiroshi Yamazaki (percussion) - swollen to a quintet with the addition of with Akira Iijima on second electric guitar. They perform three Takayanagi compositions and Takayanagi also plays a straight guitar reindition of Lee Konitz's 'Subconscious Lee'. 'Bohimei', is the highlight, a fine example of prime consensual tension intensity-era NDU, circling in marauding, slow-burning fashion for 14 brilliantly menacing minutes. It is garnished with tapes of a recitation of computer music composer Herbert Eimert's anti-nuclear piece 'Epitaph For Aikichi Kuboyama'; a tape of a speech by a radical South Korean poet/political prisoner runs throughout 'Resistance One', to distracting and annoying effect. The track itself is similar in construction to 'Bohimei' but is largely acoustic, with lots of flute, and hence not nearly as heavy. 'Mass Hysterism', as its title would imply, most certainly is, a 15-minute all-out group noise-flail. Mori is a bit dull throughout, but the two guitars interact well, Ino scratches away frantically, and the group work up a pummellingly scabrous blast.
Ginparis Session - unreleased material from pre-free straight jazz Tokyo sessions from June 1963 - is strictly for completists. Three Blind Mice released this at the same time as Live At Moers and, hoping for a bit of cash-in by association, had the gall to credit it as a Takayanagi release, even though he only plays on one of the tracks (a 17-minute version of 'Greensleeves') and none of the four tracks are his compositions. Otherwise there's a cover of Miles Davis's 'Nardis', and two other tedious pieces written by some of the session musos involved. Only point of interest is that Masahiko Togashi plays on three tracks, though you'd have to be a very devoted archivist to think his appearance in any way implies that you "need" to hear this. You most certainly don't. -Nick Cain
[Three Blind Mice 132-11 Takenomaru, Naka-ku, Yokohama 231-0847, Japan; www.tvz.com]

отсюда
 
Re: Kaoru Abe

не пойму как 2 последних релиза (особенно последний) относятся к почившему в 1978 году Каору?
Я здесь вижу только 2 работы относящиеся к гитаристу Масаюки Такаянаджи с его группой Нью Дирекшн Юнит.
ЗЫ: если что, в английском я - абсолютный ноль:stupid:
 
Re: Kaoru Abe

Kaoru Abe, Motoharu Yoshizawa, Toshinori Kondo, Derek Bailey - Aida's Call - 1978

любимый диск :pray:
как-нибудь создам тему про Дерека Бейли еще. был у него на 4-х часовом концерте - гениально! хотел бы я побывать на их дуэте, но, жаль, не судьба уже(((( :sad:

Mass, в который раз - респект!)))
 
Re: Kaoru Abe

как-нибудь создам тему про Дерека Бейли еще.

это ваще одна из центровых фигур европейского авангарда. Делай тему, она безусловно нужна:up:

был у него на 4-х часовом концерте - гениально!

:wow::pray::pray:
 
Re: Kaoru Abe

Принимайте пациента. Думаю, у вас ему будет уютнее.
 
Re: Kaoru Abe

А Зорна когда? :stupid: Шучу, шучу, шучу :slowly:
 
Re: Kaoru Abe

нееееееееееееееееееееееееееееееееееееееееееееееет:scream::scream::scream::scream::scream::scream::scream::scream::scream::scream::scream::scream:
 
Re: Kaoru Abe

почему?
 
Re: Kaoru Abe

Потому что я вижу как сабж чётко подходит под раздел из которого он перекочевал сюда. Аргументировать не буду, ибо Антон непосредственно замешан в этом, а с ним, как известно, спорить все ебали:stupid:
 
Напомню о существовании чудесной темы.

Последняя известная запись музыканта, сделана незадолго до его нелепой смерти и выпущена в 2003 году

1311923009_1246a13fef3dbe3802f745872dd_prev.jpg


Abe Kaoru - 2003 - The Last Recording[flac]

 
04-backcover.jpg

Masahiko Sato & Sound Breakers 1971 Amalgamation
Фри-джаз как инструмент в тотальном психопроговом оттопыре, убирающий очень многих немцев, французов и даже скандинавов.
 
Yasutaka Tsutsui, Kosuke Ichihara, Masahiko Sato - 1973 Rumour
Sato работал в два смычка - чистый фри-джаз и психопрог/краут, этот альбом из второй категории, также замечателен, EMBRYO/XHOL/WOLFGANG DAUNER на овердрайве!
Dema+Booklet.jpg


Добавлено в 00:49 / Предыдущее сообщение было написано в 00:48

Теперь ясно, почему Сато и Даунер выпускали эти фортепианные дуэты.:thinking:
 
Rhodíola rósea;2790974 сказав(ла):
EMBRYO/XHOL/WOLFGANG DAUNER на овердрайве
:wow::pray:
недавно слушал Даунеровы Oimels и Output, последний так вообще нешуточно впечатлил :applouse:
 
ычич, Даунер тоже выпускал относительно джазовые (OUTPUT/FREE ACTION) и относительно роковые (RISCHKAS SOUL/OIMELS) альбомы,не считая уникального ET CETERA, говорю же, с Сато они друг друга нашли.
 
Назад
Зверху